Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Artificiella ikoner på NK

Höstens varumärkeskampanj på NK handlar om teknikens roll i modet och för mig som i grunden är ingenjör och brinner för produktutveckling är detta ett område som får hjärtat att picka lite extra fort.

Det s.k. området ”Fashion Tech” kan vara allt från avancerade textilkaraktärer, bestå av framtida försäljnings- och prissättningsmodeller, hållbarhetsinnovationer eller moderiktiga teknikaccessoarer där framtiden är ibland nära men ofta avlägsen.

Oavsett är kanske det mest intressanta, på både kort och lång sikt, att kombinationen teknik och modedesign fyller en viktig funktion i att skapa nytt förtroende och vilja för att investera i mode. Detta i bolag och varumärken som ofta anses för riskabelt och ogynnsamt avseende ekonomisk avkastning p.g.a. en högfrekvent förgänglig produktutveckling (många nya kollektionssläpp) tillsammans med mycket korta försäljningsperioder.

På NK har de artificiella ikonerna fått symboliseras av 3D-printade plagg och accessoarer. Just 3D-print i sig är inte något nytt varken inom modebranschen eller inom övrig industri, men genom att lyfta utvecklingen som en del av det samtida modet visar varuhuset att de lever upp till grundaren Josef Sachs ambition att erbjuda kunderna både en kulturell och kommersiell scen.

(Foto: Fabian Wester)