Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Copenhagen fashion Summit

Posted on 202

Byxor från H&M Concious exclusive collection, kavaj och blus Filippa K.

För några veckor sedan hade jag tillsammans med Frida möjligheten att delta och spela in podcast på Copenhagen Fashion Summit, ett två dagar långt toppmöte med fokus på hållbart mode. Konferensen nämns som den största i världen med närvaro av företagsledare från stora modevarumärken som Nike, Levis och H&M och beskrivs som modebranschens motsvarighet till Davos.

Två dagar fyllda med intryck, förhoppning och förfäran. Det blev tydligt att vi som bransch och konsumenter måste agera kraftfullare, att förbättringsutvecklingen går framåt men har tappat fart framförallt i brist på lösningar som ger resultat i dubbel bemärkelse då ingen, och då menar jag ingen, varken kunden eller företagen, producenterna eller länderna är beredda att betala de investeringar som ett hållbart mode kostar.

Men det är ont om tid, och framförallt utifrån perspektivet att tiden inte kommer att rinna ut på en och samma gång utan att vår belastning av systemet gör att vi når, som en av föreläsarna kallade det, ” tipping points”, en i taget, och när det kantrar så är det inte reversibelt. Går inte att läka. Kommer aldrig mer tillbaka. Som t.ex. korallreven. Det är läskigt på riktigt.

En summering av dagarna och våra egna tankar kring dem kan ni höra snart i podden och tills dess känns det viktigt att agera och för min del innebär det att jag vill fortsätta använda mina kanaler till att informera och göra göra göra, istället för att prata prata prata. Som en del i det är jag med som expert från branschen i nästa veckas innovationslabb som arrangeras av ADA (Business region Göteborg) och Marketplace Borås, dagar som jag hoppas kan generera dialog och fler lösningar till en hållbar plan A. För helt ärligt, det finns ingen plan B.