Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

En liten bit svensk couturehistoria.


Nobelklänningar signerade Augusta Lundin och Pär Engsheden vid utställningen Couturens hemligheter på Sven-Harrys konstmuseum.

Just nu pågår modeveckan i Paris för fullt och jag följer rapporteringen på håll, men redan i januari var det de prestigefyllda Haute Couture-visningarna som allas ögon föll på. Haute Couture är ett förhållandevis litet marknadsområde inom mode idag om man ser till antalet spelare och kunder, ett 15-tal modehus förser ca 2000 kunder med dessa efter kroppen skapade helt unika kreationer. Ett marknadsområde där förutsättningarna också är hårt reglerade för vad som skall uppfyllas för att få kalla sig ett Haute Couture-hus och som uppstod i slutet av 1800-talet i Paris för att skydda mot kopiering och värna verkshöjden i modet. Det finns inga svenska Haute couturehus, väl en stark svensk koppling till couturen.

Augusta Lundin var en av de mest berömda modeskaparna i Sverige innan 1900-talet och den första internationellt kända svenska designern. Augusta designade Selma Lagerlöfs klänning som hon bar när hon tilldelades Nobelpriset i litteratur 1909. Samma klänning som inspirerade Pär Engsheden när han drygt 105 år senare skapade Sara Danius omtalade Nobelklänning inför att hon skulle delta första gången som Svenska Akademins ständiga sekreterare.

Selma och Sara. Som inte bara delar begynnelsebokstaven S utan också att de båda suttit på stol nr 7. Två kvinnor som vågat visa att det går att kombinera ett starkt intellekt med modets ytlighet och därmed också tillsammans med Augusta och Pär skapat en liten bit svensk couturehistoria.