Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Fashion Uniqorns

Margot Robbie i Alexander McQueen. (Foto: usmagazine.com)

Att ha en 5-åring hemma innebär att jag blivit invigd i Enhörningarnas förlovade land. Vi sportar just nu enhörningar på TV, i målarblock och på kläder. Och visst är det något magiskt med denna bedårande varelse som inte heller gått det vuxna modet förbi. Eller vad sägs om den här skapelsen på röda mattan eller den här från catwalken?

”Fashion uniqorns” är definitionen på en moderelaterad start-up som värderas till 1 miljard dollar eller mer. Ett uttryck som ursprungligen kommer från Silicon Valley då start-ups av den digniteten var lika ovanliga som Enhörningar.
Svensk modeindustri omsatte, enligt ASFB’s rapport ”Modebranschen i Sverige- Statistik och analys”, 2015 totalt 305 miljarder och 68% av dessa var export. Om man räknar in H&M. Utan dem var det 124 miljarder och en exportandel på 26%. I sin helhet sysselsatte modebranschen ungefär lika många människor motsvarande trä- och pappersindustrin sett till antalet anställda.

Men det är den höga graden av kreativt kompetenskapital hos dessa människor som gör detta till en av de mest intressanta branscherna inom svensk industri tycker jag, och som gör potentialen stor, trots att det är svårt att som ny etablera sig.

Hör t.ex. Therese Zetterberg (Zetterberg couture) om modiga upptåg för att uppnå sin dröm, Malin Andrén (By Malina) som på ett skarpt sätt kombinerar design- och försäljningsstrategi eller Christopher Bjercke (Hunkydoory) om resan fram till deras 20-årsjubileum förra året.

Enhörningar allihop, med eller utan miljarder.