Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Hej Association of Swedish Fashion Brands!

christinescarendi
Vi fick en pratstund med Christine Sundberg Carendi, Generalsekreterare på Association of Swedish Fashion Brands som är medorganisatör av Mercedes Benz Fashion Week i Stockholm.
Vad gör ASFB?
ASFB är en oberoende organisation som samlar, stödjer och främjar den svenska modeindustrin för att avancera dess affärsmässiga, kulturella och akademiska betydelse.
Vad är Mercedes Benz Fashion Week?
En modevecka i Stockholm med visningar, event och seminarier. Målgruppen är främst svensk och nationell media samt inköpare. Vissa aktiviteter är också öppna för allmänheten.
Vad är den främsta målsättningen med de svenska MBFW?
Att visa styrkan och bredden av svensk mode.
Vem får visa sina kollektioner?
Visningschemat är för varumärken med hela kollektioner, men det finns också möjlighet att göra presentationer mm via eventschemat.
Vad är unikt med svenskt mode?
Hög modegrad och tillgänglighet i pris, en balans mellan det kreativa och kommersiella. Svensk modeindustri är jämförelsevis ung och har ingen tung historisk ryggsäck, svenskt mode är inte nostalgisk utan ger istället uttryck för samtid och framåtblick.
Vad har svenskt mode för rykte i resten av världen?
De internationella journalister vi har här just nu framför ofta beskrivningen ovan samt att svenskt mode uttrycker en slags ”edge” eller ”coolness”.
Har du någon egen svensk modefavorit?
Det finns så många duktiga inom sitt respektive segment, det är svårt att framhålla någon speciell.
Om du skulle välja en låt till modepoddens MBFW spellista – vilken blir det då?
Det blir Kim Cesarion med Undressed, som han framförde live för första gången under Hunkydorys visning AW13, kombinationen stark visning och framförandet gav ett sällan upplevt jubel efteråt från modepubliken.