Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Innovations Lab mode

Fick möjligheten att delta som expert i Innovationslab ADA – mode som gick av stapeln under två dagar på Marketplace Borås. Flera västsvenska modeföretag hade fått anmäla sig och tillsammans med Ada Göteborg förberett problemställningar som de stod inför och som vi arbetade med under de två dagarna och där jag hade det stora nöjet att hamna med den trevliga ledningen på Oscar of Sweden.

I vår grupp kom det att handla en hel del om vikten av strategisk kommunikation och innovation i det lilla. Det är tydligt att innovation inte behöver vara något stort eller en fysisk uppfinning. Med en innovativ inställning och ambitionen att hela tiden leverera ytterligare värden än ”bara” ännu en kollektion kommer man väldigt långt både i att skapa en intressant produkt och i positioneringen mot konkurrenterna. Den mest effektiva ”innovationsmetoden” jag vet är kockmodellen, där man bara använder befintliga ingredienser men kombinerar dem för att få nya fantastiska smaker. Allt kommer inte passa ihop, men väldigt många enkla och goda kombinationer är ännu oprövade.

Jag tror på ett innovativt mindset som en framgångsfaktor för ett företags produktutveckling och kommunikation, det gör dessutom allt så mycket roligare. Hear hear, innovationsnörden och ingenjören har talat.