Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Jeans är jeans är jeans…

I helgen kom det så äntligen, det berömda vårrycket! Den lilla engelska parken bakom vårt hus växlade snabbt från kal till krispigt grön medan vi blinkade, och den vita jeanssäsongen drog igång.

Jag tjuvstartade visserligen redan i fredags, trots ösregnet, då jag både bar och använde mina vita jeans som rekvisita i dragningen på Creative mornings Göteborg. Jeansen fick representera det som modepodden har blivit, nämligen berättelser från de kreativa hjärnorna bakom en bransch, som inte bara erbjuder finansiell potential men som också har kraften att erbjuda fantasi, eskapism, politiska budskap och innovation.

Mina vita jeans är från Filippa K, en av Sveriges största modeexporter och som grundades i början av 90-talet av Filippa Knutsson. Filippa är dotter till Lars Knutsson som var med och startade det välkända denimvarumärket Gul & Blå och som under 60- och 70-talet bidrog till att sätta Sverige på denimkartan. Detta denimarv har varit närvarande även i varumärket Filippa K och jeansen har varit en viktig del av deras kollektioner redan från början.

Så, vita jeans behöver inte bara vara ett par vita jeans. De kan också vara en liten bit av svensk modehistoria.