Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Mateus meets fashion och den extra dimensionen.


Med risk för att bli tjatig, men jag är så glad för alla de möten med kreativa människor och spännande företag som modepodden möjliggör. Den extra dimension som deras tankar och historier ger har också den trevliga ”bieffekten” att jag hela tiden lär mig att uppskatta den här branschen på nya sätt.

Jag fick en pratstund med Teresa och Filippa Lundahl på Mateus inför eventet Mateus meets fashion. Vi talade om designsamarbeten och hur de i sitt arbete med keramiken inspireras av mode.

Mateus sprang ur idén om att ruska om i den vita 40-delarsservisen, sätta färg på borden och skapa möjligheten, likt stylingtänkandet inom mode, att kunna kombinera delar för att ”klä” sitt bord efter säsong, rådande trender och personlig smak. Historien om den kvinna som för över 10 år sedan hörde av sig till Teresa, och berättade att hon varje dag till sig själv dukade vackert framför en spegel för att ensam njuta sin frukost eller middag, lever fortfarande kvar som drivkraft hos dem att skapa vardagsglädje även i det lilla.


Filippa och Teresa Lundahl på Mateus

Till Mateus meets fashion lät de fem stycken modeprofiler skapa en personlig dukning för att visa en närliggande kreativ bransch och dess följare på möjligheterna och synergieffekterna mellan mode och inredning.


Damernas världs modechef Lisa Pettersons tema var ”50 shades of pink”


Carin Wester framför sitt Club Tropicana-bord.


Supereleganta Marie Serneholt matchade sin helvita dukning.

Alla borden var otroligt vackert stylade av Agneta Törnqvist och dom har välförtjänt blivit uppmärksammade i sociala media. Men jag tänker ändå fortsätta tjata om behovet av den extra dimensionen. För jag tror att den tillsammans med instagram stories är viktig och för att det tycker jag den här branschen är värd.