Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Mode, en populär kultur.

                             
Chefredaktör för svenska ELLE Cia Jansson med Kulturminister Alice Bah Kuhnke.

Det är ett härligt modekaos som just nu pågår i Stockholm under Fashion Week, när många av Sveriges modevarumärken visar upp sina kommande kollektioner för höst-vinter 2018. Veckan är en upplevelsefabrik med gott om utrymme för att uttrycka sig och på visningarna slungas vi tillbaka till 80- och 90-tal genom musiken, attityden och siluetterna. Jag älskar den här kulturgrenen. Det är nerv, det är bra men också ibland dåligt. Det är viktigt. Som all kultur.

I fredags utnämndes kulturministern Alice Bah Kuhnke till årets bäst klädda kvinna på ELLE-galan 2018 med motiveringen att hon som modefantast använder kläder som kommunikationsmedel för att lyfta viktiga frågor och då också gärna i svensk design. Och det gör hon med den äran. Och det skall hon. I rollen som kulturminister är det t.o.m. hennes skyldighet.

Ändå ifrågasätts hennes roll ofta i denna del av sitt arbete och man gör gärna en koppling till hennes starka ställning på sociala medier och att hon där som stilförebild kan anses lyfta modevarumärken på ett otillbörligt sätt. Robert Kalinagil från PR-byrån Welcome kallar henne t.o.m. i en artikel på Sveriges radio för influencer. (Hur Public service själva ställer sig till att t.ex. P4 Radio Göteborg har flera dagars ”älska Håkan Hellström”-inslag inför en inte helt okommersiell konserthelg framgår inte i artikeln.) Och ja, det är viktigt att hon som politiker i ledande ställning agerar klokt och professionellt i arbetet med att lyfta svenska varumärken men boven är inte möjligheten att genom internet kunna upplevas som personlig, inspirera och få spridning. Nej, det skulle jag vilja kalla styrkan.

Problemet ligger i den starka kommersiella vinkel som modet fått, och som kommit att bli den allmänna synen på vad som modebranschen står för. En given koppling på ett tidsmässigt relativt nytt fenomen då kedjornas koncept med hög modegrad till lågt pris uppfanns på sjuttiotalet. Men efter att gjort över 60 intervjuer med svenska modeutövare som designers, marknadschefer, chefredaktörer, stylister, bransch- och medlemsorganisationer och läst otaliga årsredovisningar kan jag intyga att svenskt mode är så mycket mer. Det kanske inte alltid kommer fram i det allmänna kommersiella bruset som numer hör branschen till, men då mer än någonsin behövs en kulturminister som tar ställning och använder modet på det sätt som det skall användas, till att påverka, informera och lyfta statusen på denna fantastiska kulturgren. I gengäld skall denna minister också ställa krav på branschen. Och som Alice Bah Kuhnke, iklädd en kreation av modenykomlingen AMA AWE, avslutade sitt tacktal under galan ”Mode är makt, makten är er. Använd den.”