Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Slutna cirklar och Tretorn.

Det är en speciell känsla att sitta i det gamla fabrikshuset där Helsingborgs Gummifabriks AB en gång blomstrade och som nu huserar Tretorns huvudkontor. Efter en tid i andra lokaler är de nu tillbaka där allt en gång startade och den historiska kopplingen i deras arbete är påtaglig.

Jag är här för att träffa och göra en inspelning med Johanna Wikstrand Gartmyr, designer på Tretorn. Vi småpratar om kreativitet och ”The rainjacket from the sea”, ett projekt som initierades av Johanna och där regnjackan är tillverkad av nylon från förbrukade fiskenät. Samtalet ökar i energi när vi kommer in på hållbar produktutveckling och det är enligt Johanna ”inte någon rocket science” utan bara att göra även om man tar små steg i taget. Frågan engagerar henne märkbart och plötsligt tar hon fram en plastficka med ett brev. Det är från statsminister Ingvar Carlsson och ställt till en 10-årig Johanna som vill prata med honom om miljön.

Cirkulär ekonomi är ett högaktuellt samlingsbegrepp för ekonomiska modeller som bygger på affärsmodeller med cirkulära kretslopp i ett företag, ett samhälle eller en organisation. Modellerna är komplexa men kan t.ex. exemplifieras med modevarumärket Swedish Stockings ambition att återvinna sina sålda strumpbyxor efter användning och tillsammans med producenten separera beståndsdelarna i materialen för att göra nya strumpor. Mycket spännande forskning  och projekt pågår i ämnet, inte minst inom mode.

Sambandet mellan värderingsgrund och kreativ drivkraft är linjärt, medan det kreativa arbetet sker i cirklar. Att se och plocka upp det som varit, applicera det på nu, gå tillbaka för att sen igen gå framåt. Jag ser mig omkring och det slår mig, vi omges av ständigt slutna cirklar med den kreativa drivkraften som gemensam nämnare.